Pages

10.27.2008

yahoo mesengger cannot run

Pernahkah anda mengalami masalah ini??? apabila anda membuka atau double klik program yahoo mesengger untuk menggunakan perisian tersebut tetapi tidak dapat... ia keluar sekejap sahaja pada tepi icon bar selepas itu hilang. Saya buat tekaan ni mesti virus punya angkara!!! Saya sudah cuba scan menggunakan GVR versi terbaru, avira dan pc mac namun dia tidak dapat mengesan virus tersebut. Jadi saya rasa program yahoo mesengger yang ada masalah atau corrupt. Dengan itu saya uninstall dan instal balik program tersebut namun usaha itu tidak berhasil... tapi yang pelik semasa buka program tersebut ia tiada keluar error apa-apa.

Selepas membuat kajian dan analisis dengan membuka start->run->taip "msconfig"->lihat pada startup.









Saya dapati ada dua program di startup yang saya rasa yang menyebabkan yahoo mesengger saya ada masalah iaitu rujuk pada gambar di atas di mana saya gariskan warna merah pada gambar tersebut. Selepas saya untick program tersebut dan restart. Kemudian saya cuba membuka program yahoo mesengger dan akhirnya berjaya. sekarang saya sudah faham dan tahu sebabnya. Apabila anda sekadar untick pada start up masalah ini mungkin berulang kerana ia tidak dibuang sepenuhnya. Saya cuba delete file pada regedit kedua-dua file tersebut namun hanya berjaya delete file yahoom sahaja. Jika anda ada cadangan atau komen sila berikan pada ruang komen mengenai masalah ini...

4 comments:

  1. nape saya tak boleh hantar file melalui ym? kalo terima tu... kdg2 boleh...kdg2 tidak... syay ada cuba uninstall-download yg baru-install...
    tapi sama jugak... yang paling dasyat.. sy try uninstall semula... tapi katenye ade file missing... tak boleh nk uninstall..
    nape ye?

    ReplyDelete
  2. kemungkinan antaranya apa yg saya jumpa dan rujuk
    +kemungkinan ada virus di komputer anda dan membuatkan file ym anda jadi corrupt.

    +Yahoo Messenger 8.1-incompatibility with NIS 2008(rujukan = http://community.norton.com/norton/board/message?board.id=nis_feedback&thread.id=1336)

    +pastikan anda jgn guna ym versi beta kerana saya temui byk ada masalah. anda guna versi brapa??? try guna versi2 yg stabil..

    ReplyDelete
  3. sy x boleh install ym. pernah install tp lepas format comp, sy xleh nk instal dah. trpakse pkai msn. ;(

    ReplyDelete

Statistik Blog

Jumlah Posting dan Komentar Blog buah artikel telah ditulis
buah komentar masuk

Widget edited by Harri