Pages

Showing posts with label windows. Show all posts
Showing posts with label windows. Show all posts

5.07.2009

show and hide desktop icons

Sekian lama tidak update informasi sebelum ini, kesempatan ada masa yg sedikit saya cuba mengupdate informasi di blog ini. enjoy...

Kali ini bagaimana kita nak show dan hide desktop icons di komputer anda.
Langkahnya:

1. Klik kanan pada mouse di desktop anda dan klik pada show desktop icons bagi menghilangkan desktop icons pada komputer anda.


2.Selepas itu anda akan lihat pada desktop anda jadi clean dan tiada icons pada desktop anda.



3. jika ingin kembalikan icon desktop anda hanya perlu buat seperti di atas iaitu klik kanan pada mause dan pilih show desktop icons.


4. Hasilnya kembali kpd yg asal atau defaults iaitu icons pada desktop akan di paparkan.



Bookmark and Share









12.10.2008

touchpad tidak berfungsi

touchpad laptop anda tidak berfungsi? mungkin masalah ini tidak berfungsi di sebabkan oleh driver atau kesilapan pengguna yang off atau disable touchpad tanpa di sedari.. mungkin anda belum hadapi masalah ini tetapi tidak mustahil ada akan alami kelak nanti.. jadi anda beruntung membaca artikel ini. masalah ini di alami oleh pelanggan saya iaitu touchpad laptopnya tidak berfungsi.

saya lihat pada driver semua ok dan berfungsi dengan baik. termenung saya memikirkan masalah ini. saya tanya pada pelanggan mengapa ini terjadi?? dia kata kemungkinan disebabkan virus.sebabnya lepas format hari tu semua ok tetapi selepas kena virus touchpad tidak berfungsi. di kepala aku kena format la plak laptop ini. lepas aku buang virus dan check penyakit yang ada virus semua ok selepas buang virus tersebut menggunakan GVR. Namun masalah touchpad masih tidak berfungsi. apa masalahnya kalau anda tahu??

puncanya :-

anda tertekan atau ter disable dengan menekan Fn+F7.

Penyelesaiannya:-

anda perlu tekan kembali Fn+F7.


tahukah anda Key ini merupakan untuk off dan on touchpad pada laptop anda.


Bookmark and Share









12.05.2008

autorun eater

autorun eater ini di perkenalkan oleh kawan saya fisol. autorun eater ini merupakan perisian yang membolehkan kita delete file autorun.inf di dalam hard disk atau pen drive atau yang sewaktu dengannya. dengan menggunakan perisian ini kita dapat elakkan daripapa virus merebak atau mejangkiti pc kita. Anda boleh dapatkan perisian ini dengan percuma di sini.

Bookmark and Share









11.14.2008

virus dumprep 0 -k

Kesan virus ini :-
  • Apabila komputer atau laptop yang terkena virus ini akan menyebabkan ia akan restart tersendiri. Selepas anda on pc tersebut dalam beberapa saat kemudian ia akan restart sendiri.
  • Virus ini juga aktif pada start up setiap kali pc di on. ini akan menyebabkan pc anda lembab sewaktu anda membuka pc anda. walaupun anda untick pada msconfig namun ia tetap berada di msconfig atau start up.

Kaedah mengatasi :
1. Gunakan perisian Perisian GVR yang versi terbaru dan jangan lupa setkan pada setting perisian tersebut seperti gambar di bawah.


2. Kemudian anda perlu scan menggunakan perisian ini di safe mode. selepas itu scan seperti biasa.

3. kemudian anda perlu delete dari start up list file virus ini dengan klik start->run->taip regedit-> dan cari lokasi file di bawah ini.

Cari key ini dan delete file virus tersebut.

[HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Shared Tools\MSConfig\startupreg]
[HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Shared Tools\MSConfig\startupfolder]


You can safely delete those entries.



P/s: Di tempat saya bekerja dah terkena virus ini dan dengan kaedah di atas saya dapat mengatasi masalah ini. Selepas pc tersebut dan ok jangan lupa install perisian anti virus seperti avira atau avg.

Di samping itu saya juga mencadangkan anda menggunakan Guna winparol.


Pihak penulis tidak bertanggungjawab sekiranya terjadi perkara memberi keburukan atau kesan yang negetif kepada pc anda.









11.13.2008

HTTrack website copier

Sebelum anda membaca artikel ini di harap anda jangan menyalahgunakan perisian ini untuk perkara kejahatan atau salah guna. Pihak penulis tidak bertanggungjawab atas kesalahan tersebut. Tujuan penulis adalah untuk memberi informasi dan berkongsi maklumat dengan pembaca!!!!.

Perisian ini digunakan untuk menduplicate atau copy website bagi tujuan untuk design laman web. Perisian ini free (GPL) dsn senang digunakan secara offline browser. Perisian ini membolehkan anda mendownload web dari internet dan di simpan di local direcory komputer anda. Perisian ini dapat menyimpan file html,images dan lain-lain file dari server untuk di simpan ke komputer anda.

Antara Kelebihan perisian ini :
  • Perisian ini juga akan menyusun atau menyimpan original link web yang berhubung.
  • Perisian ini akan menjadi cermin kepada web asal yang di ambil.
  • Perisian ini berfungsi di sistem pengoperasian(OS) Windows 9x/NT/2000/XP/Linux/Unix/BSD.

Dapatkan perisian tersebut dan keterangan lanjut di web Httrack.



Berita Pilihan :-







10.30.2008

configure ftp guna cmd

Pagi yang indah.. burung-burung berkicauan..

Artikel ini sebenarnya bukan menerangkan bagaimana untuk configure ftp menggunakan cmd.. topik ini membincangkan mengenai ftp. Sekiranya anda tahu bolehlah di kongsi pada ruang komen!!!.. saya telah cari di google namun tidak menjumpai bagaimana buat configurasi ftp pada cmd.. apa yang saya temui ia mencadangkan kita menggunakan perisian.. saya tanya kawan yang otai-otai pun mereka mencadangkan perisian.. tp saya nak tau configurasi ftp menggunakan cmd!!!.. sapa tau??

ftp ini adalah file transfer protokol yang berfungsi dan membolehkan hantar dan terima file dalam sesuatu rangkaian atau antara pc ke pc atau pc ke server. Ft

Antara tujuan FTP :-

  • sharing atau perkongsian data
  • menyediakan indirect atau implicit remote computer
  • menyediakan tempat penyimpanan bagi user
  • Untuk menyediakan transfer data yang reliable dan efisien

Ni antara perisian ftp yang di cadangkan
  1. coreftp
  2. cuteftp
  3. firezilla





10.29.2008

masukkan file swf ke power point

Artikel ini akan menerangkan bagaimana membolehkan anda masukkan file swf ke dalam power point.

Langkah-langkahnya:

1. Ada download terlebih dahulu perisian ini di sini.

2. Selepas itu anda perlu install perisian tersebut di komputer anda sehingga selesai.

3. Buka program power point di komputer anda dan lihatlah hasilnya seperti gambar di bawah ini iaitu flash movie.


4. Kemudian pilih file swf yang ingin di masukkan ke dalam power point(PP) tersebut. kemudian klik insert.

5. Selepas itu anda akan lihat seperti gambar di bawah di mana file swf telah dimasukkan ke dalam PP tersebut.



6. Akhir sekali anda klik pada view->slide show dan lihatlah hasilnya di mana animasi file swf di mainkan (play)..

selamat mencuba..


10.28.2008

Sothink SWF Decompiler - SWF to FLA

Artikel ini menerangkan mengenai perisian sothink swf decompiler. Perisian ini berfungsi untuk convert file .swf kepada file . fla(iaitu kepada file perisian flash). Perisian ini sesuai untuk semua versi termasuklash 6, Flash 7, Flash 8 and Flash CS3 (9.0). Perisian ini juga menyokong convert kedua-dua actionscript 2 dan 3.

Perisian ini juga boleh exctract semua alemen dalam flash seperti shapes, morp shape, image, lagu, video,frame, font,text, button, sprite dan action script serta lain-lain. Perisian ini juga menyediakan interface yang user friendly di mana memudahkan dan membolehkan user biasa senang menggunakannya.

Dapatkan di sini perisian tersebut.







10.27.2008

yahoo mesengger cannot run

Pernahkah anda mengalami masalah ini??? apabila anda membuka atau double klik program yahoo mesengger untuk menggunakan perisian tersebut tetapi tidak dapat... ia keluar sekejap sahaja pada tepi icon bar selepas itu hilang. Saya buat tekaan ni mesti virus punya angkara!!! Saya sudah cuba scan menggunakan GVR versi terbaru, avira dan pc mac namun dia tidak dapat mengesan virus tersebut. Jadi saya rasa program yahoo mesengger yang ada masalah atau corrupt. Dengan itu saya uninstall dan instal balik program tersebut namun usaha itu tidak berhasil... tapi yang pelik semasa buka program tersebut ia tiada keluar error apa-apa.

Selepas membuat kajian dan analisis dengan membuka start->run->taip "msconfig"->lihat pada startup.









Saya dapati ada dua program di startup yang saya rasa yang menyebabkan yahoo mesengger saya ada masalah iaitu rujuk pada gambar di atas di mana saya gariskan warna merah pada gambar tersebut. Selepas saya untick program tersebut dan restart. Kemudian saya cuba membuka program yahoo mesengger dan akhirnya berjaya. sekarang saya sudah faham dan tahu sebabnya. Apabila anda sekadar untick pada start up masalah ini mungkin berulang kerana ia tidak dibuang sepenuhnya. Saya cuba delete file pada regedit kedua-dua file tersebut namun hanya berjaya delete file yahoom sahaja. Jika anda ada cadangan atau komen sila berikan pada ruang komen mengenai masalah ini...

10.24.2008

window xp : lupa password

Pernahkah anda hadapi masalah lupa kata laluan??? bukan anda sahaja malah saya pun turut sama. Masalah ini juga berlaku kepada juruteknik kerana pelanggan tidak memberi katalaluan atau password. jadi untuk penyelesaian yang terbaik terpaksa ceroboh atau hack untuk memasuki pc tersebut. Banyak kaedah yang boleh digunakan antaranya



menggunakan arahan command prompt atau sesuatu perisian. Bagi memudahkan kerja saya menggunakan perisian Pc login now utk reset password tersebut. Tahukah anda dalam masa yang singkat anda boleh memasuki pc tersebut!!!!


Bagi mendapatkan perisian tersebut sila dapatkan di sini.



Notes :
Disebabkan perisian ini pengalaman kali pertama saya membuat burn secara file iso dan memahami konsepnya bagaimana membuat burn file secara iso. Alhamdulillah terus dapat dan jayanya. Dapatkan perisian utk burn file iso di sini.



10.23.2008

problem: Internet Explorer

Pernahkan anda menghadapi masalah pada Internet explore corrupt atau tidak berfungsi?? jika anda menghadapai masalah ini sila selesaikan masalah tersebut dengan kaedah di bawah ini.






  1. Masukkan CD perisian windows XP
  2. Klik Start -> Run
  3. Taipkan "cmd"
  4. Masukkan arahan ini dan tekan Enter:
  5. rundll32.exe setupapi,InstallHinfSection DefaultInstall 132 %windir%\Inf\ie.inf

sumber : blogstarz


10.22.2008

windows xp: safe mode problem

Tahukah anda windows mempunyai boot windows secara normal dan secara safe mode. boot secara safe mode ini sangat penting kepada pengguna ini kerana salah satu kaedah untuk membuang virus. safe mode tidak boleh masuk merupakan salah satu kesan yang besar dan memberi masalah yang besar terutama kepada juruteknik. Artikel ini akan menerangkan bagaimana kaedah yang boleh digunakan bagi mengatasi masalah ini.

Cara biasa yang digunakan untuk memasuki atau boot safe mode adalah tekan key F8 semasa windows tengah boot.Sekiranya anda tidak dapat memasuki dengan kaedah ini anda boleh cuba kaedah di bawah ini.

Langkah-langkahnya :

1: Tutup semua program atau aplikasi yang dibuka.

2: Klik start button->pilih run.

3: Dalam kotak run tersebut taip msconfig.

4: Selepas itu System configuration utilities akan dipaparkan. kemudian klik pada BOOT.INI.



5: Kemudian anda tick pada /SAFEBOOT dan klik ok (rujuk gambar di atas). kemudian restart dan lihat hasilnya.


Notes:

Original [operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN

After using MsConfig.exe [operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN /safeboot:minimal

Apabila telah selesai menggunakan safe mode anda perlu ubah kepada normal balik dengan untick pada langkah yang kelima di BOOT.INI.


sumber : bleepingcomputer

10.21.2008

error: "Unmountable Boot Volume" on Win XP

Pernahkan anda hadapi masalah ini?? apabila boot window xp anda terlihat error atau ralat dipaparkan "Unmountable Boot Volume". tahukah anda apa sebabnya?? sebenarnya masalah ini terjadi disebabkan file boot.ini hilang atau rosak.

Langkah-langkah mengatasi:

1. Anda masukkan cd windows xp dan pastikan pada BIOS anda telah setkan supaya baca cd utk first boot.Biarkan ia boot cd window xp.

2. Tunggu sehingga anda melihat pada screen untuk setup tekan R. Selepas anda tekan R dos prompt akan dipaparkan.

3. Kemudian anda taip pada dos tersebut

chkdsk /p dan tekan enter.
apabila telah selesai taip fixboot dan tekan enter
"Y" dan tekan enter

seterusnya,taip exit dan tekan enter.

Kemudian system akan reboot dan masuk windows.

selamat mencuba :)...


Sekiranya tidak menjadi anda boleh cuba dengan boot recovery consol seperti di atas
dan taip "chkdsk /r" kemudian tekan enter.
apabila telah selesai taip exit dan tekan enter.



sumber : techtips4u.com

10.20.2008

Auto logon for Windows XP

Artikel ini akan menerangkan bagaimana membolehkan komputer atau laptop anda di window xp akan log on secara automatik tanpa anda perlu memasukkan katalaluan setiap kali log on. Artikel ini akan memudahkan anda tanpa memasukkan katalaluan setiap kali menggunakan komputer anda. Jadi kepada sesiapa yang ingin mencuba bolehlah membaca artikel ini.

Langkah-langkahnya :



1. Klik start dan klik run pada komputer anda.

2. Dalam kotak run tersebut taip control userpasswords2 dan kemudian klik OK.

3. Seterusnya untick check box pada Users must enter a user name and password to use this computer. kemudian klik OK.

4. Selepas itu satu box akan dipaparkan untuk di isi username dan password anda. sila taip username dan password anda dan juga confirm password. sekiranya tiada kosongkan kotak tersebut. kemudian klik OK.

5. Langkah terakhir cuba anda restart dan lihat hasilnya. selamat mencuba :)

sumber : microsoft.com


10.17.2008

windows: genuine notification

Pernahkah anda menghadapi masalah ini?? atau gangguan ini?? setiap kali anda log on pc anda akan dipaparkan gangguan ini??


Gambar ini di ambil dari fakap
Selepas itu di paparkan notification ini??



Bagi menyelesaikan masalah ini anda hanya perlu install wga remover pada komputer atau laptop anda yang terkena gangguan tersebut.

Anda boleh rujuk di blog fakap bagi maklumat selanjutnya.


Sila hantar ke email saya kepada sesiapa yang ingin atau mendapatkan perisian tersebut.



Bagi menyelesaikan masalah atau gangguan ini anda juga boleh mencuba dengan cara manual ikut kaedah beberapa link di bawah ini :

http://www.visualwin.com/Disable-C-A-D/

http://are-d.890m.com/blog/?p=69

Statistik Blog

Jumlah Posting dan Komentar Blog buah artikel telah ditulis
buah komentar masuk

Widget edited by Harri