Pages

2.24.2009

monitor : error "out of range"

Masalah monitor memaparkan ralat atau error "Out of range".

Antara punca :

Di sebabkan masalah resolution monitor yang mana kemungkinan monitor sebelum ini menggunakan resolution rendah sebagai contoh 800 X 600. Kemudian anda tukar menggunakan monitor di mana resolution lebih tinggi daripada 800X600. Maka ralat akan berlaku ketika anda memasang monitor baru.

Penyelesaian :

Anda perlu menukarkan ke monitor lama atau ke monitor yang bersaiz resolution yang sama atau lebih kecil untuk mengelakkan ralat tersebut berlaku. Sekiranya komputer tersebut mempunyai grafik card pastikan anda install drivernya untk meningkatkan resolution komputer tersebut.


Masalah ini di kongsi oleh rakan saya dan mencuba kaedah ini dan berjaya menyelesaikan masalah tersebut. Situasi masalah rakan saya pelanggan dia menggunakan monitor bersaiz 15 dan dia menggunakan saiz 17 utk membuat baikpulih dan ralat tersebut keluar. kemudian saya cadangkan mengubahsuai resolution. Namun beliau menggunakan monitor bersaiz 15 dan ralat tersebut hilang. Sebenarnya anda juga boleh mengubah resolution selain menukar saiz monitor yang sama.


Bookmark and Share








No comments:

Post a Comment

Statistik Blog

Jumlah Posting dan Komentar Blog buah artikel telah ditulis
buah komentar masuk

Widget edited by Harri