Pages

1.22.2009

kepentingan screensaver


Tahukah anda pentingnya screensaver kepada komputer mahupun laptop.Kalau kita fikirkan nama pun screen saver di tejermahkan akan bermaksud penyelamat screen. Dengan ini sebenarnya memberi kebaikan kepada screen iaitu menyelamat screen. Antaranya screensaver berfungsi untuk menambah umur monittor atau screen. sekiranya monitor dibiarkan hidup tanpa menggunakan screensaver maka akan mengurangi umur monitor tersebut.


Kemungkinan screensaver biasanya terdiri dari kurang 3 warna yang menampilkan warna merah, Hijau dan Biru. ini juga kerana monitor komputer menggunakan sistem warna RGB (Red Green Blue) maka screensaver biasanya menampilkan warna-warna tersebut secara bergantian ketika sedang berfungsi dan ia bertujuan untuk mencegah agar monitor tersebut tidak cepat rosak.

antara fungsi yang dapat di simpulkan lagi:-
  • memanjangkan umur monitor atau screen
  • mencegah screen atau monitor cepat rosak



sekiranya anda tahu fungsinya yang lain sila kongsikan di ruang komen!!



Bookmark and Share








4 comments:

  1. lagi satu kepentingan screen saver ialah, utk mengelakkan terjadinya bayang-bayang paparan screen 'melekat' secara kekal di screen.

    aku namakannya blind shadow.

    ini berlaku apabila screen memaparkan paparan yg sama utk jangka masa yg lama, maka paparan tersebut akan mula 'tercetak' di screen.

    screensaver berfungsi utk mengubah-ubah paparan supaya 'cetakan' itu tidak berlaku.jika ia berlaku, anda akan nampak bayang2 paparan tersebut walaupun anda sudah membuka paparan lain.

    jika anda berpeluang ke pusat internet (cyber kafe) yg tidak menggunakan screensaver, screennya akan ada blind shadow ni kerana screen dibiarkan paparan yg sama apabila tiada pelanggan.


    fungsi screen saver juga adalah untuk menjaga privasi pengguna apabila meniggalkan komputer.ini berfungsi dengan anda meletakkan password pada screensaver.jadi apabila anda meninggalkan komputer utk urusan urgent, komputer anda akan dikunci apabila screensaver diaktifkan, password diperlukan utk menyahaktifkan screensaver.

    (^_^) terima kasih.

    ReplyDelete
  2. bagus panjang lebar penerangan :).. trima kasih byk2 sudi sharing di sini :)

    ReplyDelete
  3. oh yeke? selama ni ingtkan screen saver tu saje2. hehe

    ReplyDelete
  4. hehe... saya pun ingatkan mcm tu gak.. tp bila rakan yg bgtau, fikir secara logik dan saya tanya google memang ada gunanya heee..

    ReplyDelete

Statistik Blog

Jumlah Posting dan Komentar Blog buah artikel telah ditulis
buah komentar masuk

Widget edited by Harri