Pages

1.05.2009

tips di alam cyber

Artikel kali ini penulis ingin kongsikan dengan para pembaca mengenai pentingnya anda tidak mendedahkan maklumat peribadi atau identiti anda di alam maya ini. Apa natijahnya jika anda mendedahkan maklumat peribadi anda seperti No KP, no tel dan maklumat-maklumat lain?? antaranya memudahkan pihak hacker atau pengkodam mengetahui latar belakang anda dan informasi-informasi yang penting mengenai anda. Tahukah anda saya pernah jumpa seseorang yang menceroboh akaun email orang lain dengan menggunakan maklumat yang ada di internet hanya dengan dapatkan maklumat tarikh lahir, tempat tinggal dan asal negeri lahir.Bayangkan jika anda dedahkan maklumat peribadi anda seperti no kp, no tel dan lain-lain. Dengan maklumat ini juga tidak mustahil hacker boleh memasuki internet banking menggunakan akaun anda!!! jadi berhati-hatilah di alam cyber dan alam maya ini. setiap langkah yang anda jejaki di alam maya ini ada bayang-bayang yang menjejaki anda..

Antara tips yang anda perlu elakkan :

  • Jangan dedahkan maklumat peribadi anda seperti No Kp, No tel dan maklumat peribadi yang lain.
  • Jangan gunakan username dan password yang sama antara akaun banking atau akaun email internet dengan web-web, forum, friendster, blog dan yang lain.
  • jangan guna verify keselamatan di akaun email anda dengan soalan yang mudah seperti hanya menggunakan tarikh lahir dan negeri lahir ini kerana memudahkan orang lain meneka dan dapatkan maklumat anda di internet. Gunaka dengan soalan yang sukar dan mudahkan anda ingat.

Bookmark and Share









2 comments:

  1. Ramai orang baru dalam internet ni yang tidak ambil berat mengenai hal ini.so hati-hati la :)->Farah Aminuddin

    ReplyDelete

Statistik Blog

Jumlah Posting dan Komentar Blog buah artikel telah ditulis
buah komentar masuk

Widget edited by Harri