Pages

11.18.2008

import data access to excel

Masalah : Ada seorang guru data mengalami masalah bagaimana nak pindahkan maklumat pelajar yang tercicir Asrama dari database acccess ke dalam excel. Tujuan dipindahkan ke dalam excel disebabkan pihak atas ingin maklumat tersebut dalam excel. So kalu nak taip banyak la senarai nama pelajar tersebut lebih kurang dalam 100++ di campur lagi maklumat lain seperti alamat tempat tinggal dan lain-lain. mati la nak taip. "ayyo ini macam gua xleh tido la malam ni" kata cikgu tu...


Penyelesaian:-

1. Buka database access di mana maklumat tersebut berada dan pilih maklumat mana yang ingin dipindahkan.Bagi memudahkan buat satu query dan export maklumat tersebut di jadikan dalam .txt.


2. Seterusnya klik pada export ALL seperti gambarajah di bawah.




3. Kemudian paparan ini akan keluar dan klik "next"


4. Kemudian tick seperti gambarajah di bawah dan klik next.


5. Selepas itu pilih finish. Kalau anda ingin ubah lokasi file .txt tadi boleh edit lokasi tersebut di export to file.

6. Seterusnya buka new file excel untuk kita import data tadi dari .txt ke file excel dengan pilih pada file->open (pastikan file of type anda pilih all files jika tidak file tadi tidak dipaparkan)->pilih open.Selepas itu akan dipaparkan seperti gambar rajah di bawah. setkan start import at row 5 bagi sample ini(bergantung pada bil row dalam file database access tadi). Kemudian klik next.


7. Selanjutnya tick seperti di tunjukkan gambar rajah di bawah dan pilih next.


8. Seterusnya pilih finish dan lihat hasilnya


9. Anda jangan bimbang sekiranya maklumat di paparkan ###### ini kerana anda pelu besarkan column tersebut. Bagi maklumat No KP saya akan bincangkan di lain artikel kenapa dia paparkan no tersebut yang ditunjukkan di bawah walaupun telah dibesarkan column.

10. Lihat hasilnya dan berjaya di pindahkan ke dalam bentuk excel. Jadi anda tidak perlu bimbang lagi untuk pindahkan maklumat dari access ke axcel.



Senangkan??? x perlu susah2 nak salin atau taip balik. Kalau anda ada cara yang lebih berkesan bolehlah share di ruang komen.

Flow ringkas tutorial tersebut


access->txt->excel



Berita Pilihan :
turun 15 sen
Raja Azhar menceraikan isterinya, Charmaine

Bookmark and Share






No comments:

Post a Comment

Statistik Blog

Jumlah Posting dan Komentar Blog buah artikel telah ditulis
buah komentar masuk

Widget edited by Harri