Pages

4.24.2010

jsp : clear cache pada browser IE

Salam, di sini saya ingin berkongsi pengalaman saya membangunkan sistem menggunakan kaedah ajax untuk buat sesuatu proses seperti carian atau lain-lain2 dalam jsp.

Sebagai contohnya saya membuat proses carian (menggunakan browser IE) tetapi ada perubahan di dalam database ketika proses carian maklumat tidak dijumpai walaupun maklumat tersebut ada. Bila saya tutup browser dan buka semula dan buat carian maklumat dijumpai. Akhirnya saya menemui punca iaitu masalah cache. Jika saya menggunakan browser firefox tiada masalah.

so code utk clear cache pada browser IE ialah.





<%
response.setHeader("Cache-Control","no-cache"); //HTTP 1.1
response.setHeader("Pragma","no-cache"); //HTTP 1.0
response.setDateHeader ("Expires", 0); //prevents caching at the proxy server
%>




Sila letakkan code ini di atas sekali dalam file anda.




No comments:

Post a Comment

Statistik Blog

Jumlah Posting dan Komentar Blog buah artikel telah ditulis
buah komentar masuk

Widget edited by Harri